pluggano.se© 2007 • Privacy Policy • Terms of Use

 

Nyheter

Inget inlagt.

 

 

 

 

• 

 

   Hem     Biologi     Kemi     Kontakt     Naturvetaren svarar

 

                                                                      Översätt till arabiska

                                                                                                           Översätt till danska

 

 

 

 

 

 

 

Ämnena omkring oss.

 

 

Du skall känna till och kunna använda följande begrepp:

      1.     Atom

2.       Smältpunkt

3.       Kokpunkt

4.       Ledningsförmåga

5.       Emulsion

6.       Slamning

7.     Molekyl

8.     Kemisk förening

9.     Filtrering

10.   Destillering

11.   Salin

12. Grundämne

13. Löslighet / lösning

14. Mättad och omättad lösning

15. Legering

 

För betyget E krävs 

 

- Samtala om frågor som rör energi, hälsa och miljö.

- Skilja mellan fakta och värderingar.

- Formulera enkla motiveringar samt beskriva konsekvenser.

- Formulera egna frågor och kunna bemöta åsikter och argument som till viss del för en diskussion framåt.

- Använda olika källor för att söka information samt kunna föra till viss del underbyggda resonemang kring källors trovärdighet.

-Kunna använda information till enkla texter med viss anpassning till ett syfte.

- Utifrån egen planering kunna genomföra en egen undersökning. Eleven skall bidra till ett formulera enkla frågeställningar som går att arbeta systematiskt utifrån. Elev använder utrustning och kemikalier i huvudsak på ett säkert och fungerande sätt.

- Eleven skall kunna jämföra resultaten med frågeställningen och dra enkla slutsatser med viss koppling till modeller och teorier. 

-Föra enkla resonemang kring resultatens rimlighet och bidra till att ge förslag på hur man kan förbättra en undersökning.

- Eleven skall kunna göra enkla dokumentationer av undersökningar med tabeller, diagram och bilder i skriftliga rapporter.

- Eleven skall ha grundläggande kunskaper om materiens uppbyggnad, oförstörbarhet och omvandlingar och kunna visa detta genom att ge exempel på och beskriva dessa med viss användning av kemins begrepp, modeller och teorier.

- Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang  om kemiska processer i levande organsimer, mark, luft och vatten och visar då på enkelt identifierbara kemiska samband i naturen.

- Kunna undersöka hur några kemikalier och kemiska processer används i vardagen och beskriver då enkelt identifierbara kemiska samband och ger exempel på energiomvandlingar och materiens kretslopp.

- Eleven skall kunna föra enkla och till viss del underbyggda resonemang kring människans användning av energi och naturresurser påverkar miljön och visar på några åtgärder som bidrar till en hållbar utveckling.

- Eleven skall kunna beskriva och kunna ge exempel på naturvenskapliga uptäckter och deras betydelse för människornas levnadsvillkor  

 

   För betyget C krävs

 

- Samtala om frågor som rör energi, hälsa och miljö.

- Skilja mellan fakta och värderingar.

- Formulera utvecklade motiveringar samt beskriva konsekvenser.

- Formulera egna frågor och kunna bemöta åsikter och argument på ett sätt som för diskussionen framåt.

- Använda olika källor för att söka information samt kunna föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang kring källors trovärdighet.

-Kunna använda information med relativt enkla texter med anpassning till ett syfte.

- Utifrån egen planering kunna genomföra en egen undersökning. Eleven skall bidra till att formulera enkla frågeställningar som det efter någon bearbetning går att arbeta systematiskt utifrån. Elev använder utrustning och kemikalier på ett säkert och ändamålsenligt sätt.

- Eleven skall kunna jämföra resultaten med frågeställningen och dra utvecklade slutsatser med relativt god koppling till modeller och teorier. 

-Föra utvecklade resonemang kring resultatens rimlighet och ger förslag på hur man kan förbättra en undersökning.

- Eleven skall kunna göra utvecklade dokumentationer av undersökningar med tabeller, diagram och bilder i skriftliga rapporter.

- Eleven skall ha goda kunskaper om materiens uppbyggnad, oförstörbarhet och omvandlingar och kunna visa detta genom att förklara och visa på samband inom dessa med relativt god användning av kemins begrepp, modeller och teorier.

- Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbygda resonemang  om kemiska processer i levande organismer, mark, luft och vatten och visar då på förhållandevis komplexa kemiska samband i naturen.

- Kunna undersöka hur några kemikalier och kemiska processer används i vardagen och beskriver då förhållandevis komplexa kemiska samband samt förklara och visa på samband mellan energiomvandlingar och materiens kretslopp.

- Eleven skall kunna föra utvecklade och relativt väl underbygda resonemang kring människans användning av energi och naturresurser påverkar miljön och visar på fördelar och begränsningar hos några åtgärder som bidrar till en hållbar utveckling.

- Elevens skall kunna förklara och visa på samband mellan några naturvenskapliga uptäckter och deras betydelse för människornas levnadsvillkor 

 

För betyget A krävs

 

- Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med välutvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser. I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem.

- Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.

- Eleven kan använda informationen på ett väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa välutvecklade texter och andra framställningar med god anpassning till syfte och målgrupp.

- Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert, ändamålsenligt och effektivt sätt.

- Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då välutvecklade slutsatser med god koppling till kemiska modeller och teorier.

- Eleven för välutvecklade resonemang kring resultatens rimlighet i relation till möjliga felkällor och ger förslag på hur undersökningarna kan förbättras och visar på nya tänkbara frågeställningar att undersöka. Dessutom gör eleven välutvecklade dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.

Eleven har mycket goda kunskaper om materiens uppbyggnad, oförstörbarhet och omvandlingar och andra kemiska sammanhang och visar det genom att förklara och visa på samband inom dessa och något generellt drag med god användning av kemins begrepp, modeller och teorier.

- Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om kemiska processer i levande organismer, mark, luft och vatten och visar då på komplexa kemiska samband i naturen.

- Eleven undersöker hur några kemikalier och kemiska processer används i vardagen och samhället och beskriver då komplexa kemiska samband och förklarar och generaliserar kring energiomvandlingar och materiens kretslopp. Dessutom för eleven välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur människans användning av energi och naturresurser påverkar miljön och visar ur olika perspektiv på fördelar och begränsningar hos några åtgärder som kan bidra till en hållbar utveckling.

- Eleven kan förklara och generalisera kring några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor-

 

 

 

 

 

Anteckningar från lektionen

Atomen, molekylen och kemiska föreningar

-  Allt runt oss är uppbyggt av atomer. Det märkliga är att det endast finns runt hundra olika atomer men däremot oändligt många av varje sort. Atomer har olika egenskaper (beter sig olika) och bildar det vi kallar för molekyler, alltså två eller flera atomer som sitter ihop. Olika atomer kan reagerar med varandra och sitter sedan ihop. Dessa kallar vi kemiska föreningar men är samtidigt en molekyl.  

Ämnen som däremot är helt rena, alltså bara består av endast en typ av atomer, kallar vi för grundämnen. Människan har länge fascinerats av kemin och i dag har vi stor nytta av de framgångar vi haft tidigare i kemins historia.

 

Making Molecules with Atoms

I länken ovan (youtube, ignitelearning) kan  du se hur en atom är uppbyggd. Du kan även se hur atomer reagerar med andra atomer och då bildar en kemisk förening.

 

Att skilja på olika ämnen

Man kan skilja mellan olika grundämnen eller de kemiska föreningarna bara genom att använda sig av sina sinnersorgan.

- smaka.

Som regel får du inte äta något i kemisalen, men har som tumregel att aldrig smaka om du inte vet vad det är.

-Lukta.

Du skall aldrig andas direkt i ett provrör utan fläkta lätt med handen så att doften kommer till dig istället för att näsan kommer till kemikalierna.

- Känna.

Tänk bara på att vissa ämnen är direkt farliga att ta på. 

- Ledande egenskaper.

Vissa material t.ex. järn leder elektricitet. Järn leder också värme och kyla. Det finns ämnen som går att skilja från järn enkelt då de saknar den magnetiska egenskapen

Löslighet

Olika ämnen löser sig olika lätt i ett lösningsmedel. (Vatten är t.ex. ett lösningsmedel). Man talar då om ett ämnes löslighet. Vissa ämnen löser sig inte alls i (t.ex. vatten). Vatten och olja bildar olika skikt. Kunskapen om att olika ämnen bildar olika skikt använder man sig av när man i läkemedelsindustrin skall framställa läkemedel. Självaste läkemedlet ligger i en fas medan rester av produkten ligger i den andra fasen. 

 

Så länge det går att lösa mer av ett ämne i lösningsmedlet kallar man lösningen för omättad lösning. När man inte längre kan lösa mer av ämnet kallas lösningen för mättad lösning.

 

Lösningar inledning

I länken ovan (youtube, seesunflower) kan du se hur ett ämne löser sig i t.ex. vatten. Temperaturen är hög och vattenmolekyler försvinner men det tillsatta ämnet blir kvar.

 

Vissa ämnen går inte att lösa i vatten. Blandar man jord och vatten och rör om lägger jorden sig på botten eller flyter upp till ytan. Vi har fått en slamning.

Emulsion är när du blandar t.ex. olja och vatten. Du kan röra om men oljan och vattnet löser sig inte med varandra. Det bildas två skikt.

 

Olika lösningsmedel

Vatten är ett förträffligt lösningsmedel då det kan lösa en stor mängd av ett ämne. Vatten är viktigt i naturen då vatten löser mineraler och viktiga näringsämnen i marken. När vattnet löst dessa mineraler och näringsämnen kan växterna lätt ta upp dem. Fundera på hur det skulle gått om vatten inte varit ett så bra lösningsmedel?

 

Stop Motion Animation - Water Cycle

I länken ovan (youtube, sciencectrsingapore)kan du se vattnets kretslopp. Filmen visar inte hur mineralerna i marken löser sig men med lite fantasi kan du föreställa dig hur näringen tas upp.

 

Gaslösningar, som luft, består av flera olika gaser. Luft består av 78% kvävgas, N2, 21% syre, O2, och endast 0,03% koldioxid, CO2. Resten är andra gaser såsom ädelgaser och vattenånga. Flera gaser löser sig i vatten. En av dem är koldioxid. När koldioxid löser sig i vatten bildas kolsyra.

CO2 + H2\rightarrow H2CO3

koldioxid+vatten \rightarrow kolsyra

När ett glas vatten får stå över natten kan man se att det bildats små bubblor på glasets insida. Dessa bubblor bildas då luft som lagrats inte längre kan hållas i lösningen då lösningen blivit varm. Kallt vatten kan lösa mer gas än varm.

 

Legering

Vi människor behöver hela tiden nya metaller med nya egenskaper. Vi behöver t.ex. tåliga metaller som inte rostar till konstruktioner i hus och fordon. Genom att blanda  smälta metaller kan man få ut en ny metall med just de egenskaper man söker. En sådan metall kallar vi oftast för legering, t ex rostfritt stål, brons och mässing.

Olika sätt att separera ämnen

Beroende på om ämnena är uppblandade i en slamning, emulsion eller lösta i en lösning väljer man olika metoder för att lösa ut dem. Det finns många separeringsmetoder och dessa används dagligen i fabriker som tillverkar kemikalier eller läkemedel.

1. Lösningar

I och med att ämnena spridit sig homogent i lösningen kan man inte filtrera en lösning. Du kan inte heller sedimentera en lösning. En vanlig metod är att destillera.

 

Distillation

I länken ovan (youtube, CAP1066) kan du studera hur destillationsprocessen går till.

 

2. Slamningar

Slamningar är i regel enklare att separera. En vanlig filtrering eller sedimentering är fullt goda processer.

 

 Cleaning process

I länken ovan (youtube, Gwon47) kan du studera hur filtreringsprcessen går till.

 

 

 

 

Studieuppgifter